Omaperäisyys on kirjoittajan valtti

Miten kirjoitan oman tarinani verkkosivulle, kyseli tuttu yrittäjä. Kirjoittamalla! Kertomalla kuten kertoisit asiaa hyvälle ystävälle! Tärkein ensin, asia selkeästi, ja turhat rönsyt pois. Ei kun sormet näppäimille ja tarinoimaan.

Omaperäisyys on jokaisen kirjoittajan valtti. Kliseisyys puolestaan ärsyttää ja jopa väsyttää lukijaa.

Kun haluat saada lukijan pysymään jutussa mukana, kannattaa käyttää raikkaita ilmaisuja. Hymy on herkässä tai näyttää vihreää valoa – ei kiitos. Samaan romukoppaan joutavat ihminen isolla i:llä ja nyt niin kovin trendikäs jäätävä-adjektiivi. Mikäpä onkaan tylsempää kuin ylihehkuttaminen –ani harva ammattilainen on loppujen lopuksi alansa huippu.

Turhan usein kirjoittaja varoo ilmaisemasta asiaa sellaisena kuin se on. Lukijalle ”mielen maiseman tutkiminen” tai ”haasteelliset työtehtävät” eivät kerro mitään. Asiaan pääsee sisälle, kun avaudut omasta masennuksesta taikka työstä, joka turhauttaa eikä johda minkäänlaiseen tulokseen.

Yrityksen verkkosivulla luvataan usein ”tarina” mutta lukijalle annetaan vain kasa latteuksia tai lista saavutuksista. Tarina on tarina, kertomus, jossa on alku, keskikohta ja loppu.

Suomen kieli on rikas, älä ole kirjoittajana nuuka! Kuva: Tiina Salminen

Rohkeutta peliin! Uskallusta, innostuksen paloa ja tarvittaessa ravistelevaa provosointia! Hyvä tarina antaa lukijalle uutta tietoa, siihen voi samaistua, ja kivan pienen tarinan avulla saa aikaan myyntiäkin.

Kirjoittajana kirjoittat aina yleisölle, ja siksi on syytä miettiä, kuka on lukija ja millaista on hänen kielensä ja maailmansa. Samauttaminen toimii: kun menet toisen kieleen, pääset lähelle.

Ja koska kirjoittaja kirjoittaa lukijalle, tarkastele omaa tekstiä kriittisin silmin ja ojenna teksti ennen julkaisua jollekulle tarkasteltavaksi.

Aloitin itse työpariuden kollegani Tiina Komin kanssa vuosia sitten. Yksi osa työparina toimimista on toisen tekstien lukeminen ja editointi. Se on työtä, josta kumpikin hyötyy.

Teksti paranee aina, kun sitä tarkkailee toinen silmäpari. Työpari iloitsee toisen näkemyksistä silloinkin, kun luvassa ei ole pelkkää kiitoksen sadetta.

Ja mikä parasta, toisen tekstistä oppii – enemmän kuin omastaan.