Kuuntele, aisti, mieti

Oli sovittu puhelinpalaveri.

Vähän ennen sain sähköpostin: töissä ongelma, puhelinpalaveria pitää siirtää.

Tämä tapahtui yhtenä perjantaina.

Pari päivää myöhemmin sain viestin, jossa pahoiteltiin palaverin siirtymistä ja ehdotettiin uutta aikaa. Palaveri pidettiin. Heti aluksi henkilö pyyteli anteeksi sitä, että hän ei ehtinytkään soitella silloin aiemmin sovittuna aikana.

Puhuimme asiaa vajaan tunnin ja kun lopettelimme, henkilö kiitteli ja pahoitteli vielä kerran sitä, että ensimmäinen palaveri oli peruttu.

Kyllä tuli mukava fiilis. Empatia. Hyvät käytöstavat. Toisen ajan kunnioittaminen. Kuulluksi tuleminen: mitäpä ihminen enemmän toivoo kuin sitä, että hänet kuullaan ja nähdään.

Samana iltana lueskelin korealais-amerikkalaisen kirjailija- journalisti Euny Hongin kirjaa Nunchi, intuitiota ja tilannetajua korealaisittain (Gummerus,2019, suom.Heli Ikäheimo). Nunchi on kiinnostava asia, jonka nimiin korealaiset kuulemma vannovat.  Kun ihmisellä on hyvä nunchi, hän ei päästele sammakoita suustaan vaan osaa ottaa huomioon toisten tunteet ja mielialan.

Tilanteenlukutaidosta on valtavasti hyötyä.  Jokainen meistä tuntee tyyppejä, joilla ei ole tilannetajua, jotka saattavat täräyttää kasvot peruslukemilla mitä tahansa tai heitä, jotka katsovat, että on tyylikästä sanoa mitä ajattelee,oli sitten kyse toisen painosta, toiminnasta tai ihmissuhteista. Töksäyttely tuo harvoin hyviä tuloksia.

Kirjassa on valtava määrä käytännöllisiä esimerkkejä siitä, miten tätä nunchin taitoa voi harjoitella.

Kun astut huoneeseen, jossa vaikkapa työporukka jo on, malta mielesi. Kuuntele, aisti, mieti. Katso ihmisiä hankkiaksesi heistä tietoa. Huomaa, että huone ei ole enää sama, kun olet tullut sinne.

Innostuin nunchista. Se ei ole mitään uutta ja ihmeellistä mutta ainakin minut se vakuutti. Siinä on paljon samaa kuin NLP-menetelmissä, joiden mukaan olettaminen on turhaa. Parempi on odottaa,kuunnella ja kysyä kuin olettaa.

Turhan usein toisen ihmisen kuunteleminen jää, kun on kiire selittää, mitä mieltä me itse olemme tai opettaa toista.

Muistin, miten aikanaan purin sydäntäni tiukassa tilanteessa kahdelle eri ihmiselle. Toinen ehätti sanomaan, miten minun kuuluisi tuntea ja ajatella -hän oli siis minunkin elämäni asiantuntija. Toinen kuunteli ja totesi: onpa rankkaa, voi miten rankkaa. Nunchia, ehkä. Tulin kuulluksi, ja kuuntelija voitti luottamukseni. Tuntui hyvältä tulla kuulluksi.

Menetelmä kertoo, että kun tiedät, millä mielellä muut ovat, pääset paremmin mukaan ja saat parempia tuloksia kuin se, joka säntää paikalle suin päin eikä tunnustele ilmapiiriä. Kun johdat kokousta, tarjoa heti alkuun pientä purtavaa ja sano, että tämä on kaikille.

Luo hyvä energia, jos haluat saada esimerkiksi töissä hyviä tuloksia.

Kun tapaat ihmisen ensi kertaa, kysy älä puhu itsestäsi vaan kysy tästä toisesta ihmisestä. Ole hiljaa. Kun uskallat olla vaiti, saat helposti tietoa muista ihmisistä. Nämähän ovat esimerkiksi myyntityössä kullan arvoisia asioita. Hyvä myyjä kuuntelee.

Lueskelen Nunchia pieninä paloina. Yöpöydälläni on myös kirja Et taida kuunnella – miksi kuunteleminen on tärkeää ja miten se muuttaa meitä (WSOY 2021, suom. Nina Mäki-Kihniä). Kate Murphyn kirja on ollut paljon esillä mediassa.

Tartun siihenkin mielelläni ja mietin, mitä voin kirjasta oppia.

Haaveilen tietokirjojen lukupiiristä, jossa jokainen osallistuja kertoisi lukemastaan inspiroivasta tietokirjasta. Kun korona on ohi, ja joskushan se on.

Hyvää ja leppoisaa pääsiäistä!