5 mietettä viestinnästä

Viestintä on pielessä, laulaa somekuoro. Heitto on helppo. Vaikeampaa on kertoa, miten hyvä viesti pitäisi tehdä.

En ota kantaa päivänpolitiikkaan, vaikka sitä innokkaasti seuraankin. Kerron tässä muutaman yleisen asian viestinnästä ja katson, että oltuani yli 30 vuotta viestimisen kanssa tekemisissä ja opiskeltuani sitä jonkun verran minulla on siihen myös kanttia.

Nämä mietteet ovat heränneet omista viimeaikaisista kokemuksista.

  1. YRITTÄJÄ, mieti miten viestit, milloin ja kenelle. Liian moni yritys uskoo siihen, että viestiä osataan, kun on koulussa joskus aikojen alussa osattu kirjoittaa ainekirjoituksia. Okei, minullakin oli liikunnassa kasia ja ysiä mutten silti kuvittele voivani olla liikunta-asiantuntija niillä tiedoilla. Viesteissä metsään mennään hyvin usein muun muassa siksi, että viesti kirjoitetaan omasta näkökulmasta. Ulkopuoliselle se ei aina aukene eikä vastaanottaja saa sitä tietoa, joka innostaisi. Lisäksi moni yritys vastaa viesteihin milloin sattuu. Onko varaa antaa asiakkaan odottaa? Onko tullut mietittyä, milloin viesti kannattaa lähettää?
  2. KAKSOISVIESTINTÄ. Mieti, mitä viestität. Kun sanot jotakin, josta toinen loukkaantuu, älä sano, että ”älä nyt loukkaannu mutta”. Kun viestität jotakin ikävää palautetta, älä kirjoita samaan syssyyn, että iloa, aurinkoa ja rakkautta elämääsi. Se on sekä ärsyttävää että typerää.
  3. NUKU YÖN YLI tai ainakin hengähdä hetki, kun ärsyynnyt viestistä ja vastaa vasta sitten. Kun toinen reklamoi, mieti, oliko siihen aihetta. Älä tulkitse vaan lue, mitä toinen kirjoittaa. Oliko siinä ehkä itu taikka kaksi?
  4. ÄLÄ MARISE. Korona on vienyt leipää itse kunkin suusta. Ainakaan minä en halua ”tukea” sellaista yrittäjää, joka valittaa. Käytän sellaisen yrittäjän palveluja, joka kriisinkin keskellä luo uutta. Kriisi ei ole kenenkään vika, ei etenkään asiakkaan.
  5. OLE KEKSELIÄS. Viestinnän tulvassa kannattaa herättää lukijan huomio. Kliseet ja itsestäänselvyydet huit hemmettiin. Kokeile, testaa, kysy muiden mielipidettä. Ole rohkea – älä odota täydellistä ideaa.  Sitä ei ehkä ole.
Viestintä on taitolaji. Mieti, kenelle viestit ja mitä.