Susi, susi, huusi Pekka – viisi syytä harjoittaa harkittua viestintää

Muistatteko Aisopoksen sadun Pekasta ja sudesta?

Pekka oli paimenessa, ja kun yksin oleminen tökki, hän huuteli kyläläisiä luokseen väittämällä, että laitumella oli susi. Susi, susi kantautui hänen huutonsa ihmisen korviin.

Kylän väki kipitti kerta toisensa jälkeen apuun, kunnes mitta tuli täyteen. Kyläläiset toruivat Pekkaa mutta tämä ei uskonut vaan jatkoi hölmöä viestimistään.

Sitten saapui susi. Pekka huusi ja huusi vaan kukaan ei enää korvaansa lotkauttanut, ja niin pojan kävi kalpaten.

Mitä tästä opimme? 1. Valehtelu ei kannata. Valheella on aina lyhyet jäljet.

2. Turhaa viestintää kannattaa välttää. Spämmääminen väsyttää.

3. Viesti on tehokas, kun se kerrotaan harvoin. Moni markkinoinnin ja viestinnän kouluttaja kehottaa paukuttamaan viestiä maailmalle jatkuvalla syötöllä. Se ei ole hyvä: parempi viestiä hyvin ja harkitusti, sisältö edellä. Myös valokuvan sisältö on tärkeää!

4. Kun vastaanottaja väsyy, hänen korvansa kuuroutuvat. Lisäravinne tai ekologinen mekko on varmasti hyvä ja hieno mutta tuuttaus jokaisessa somen kanavassa saa usein seuraajat painamaan ”jäädytä 30 päiväksi”-nappia. Itse en erityisemmin tykkää siitä, että sama mainos tai viesti sijoitetaan sekä Facebookiin että Instagramiin.

5. Kannattaa luottaa siihen, että viesti tehoaa. Ei aina heti mutta tehoaa kuitenkin. Nykyajan valtaisassa viestitulvassa vain harva iskulause jää enää oikeasti mieleen ja elämään, kuten ennen muinoin, kun tv-kanavia oli kaksi ja paikallislehden tuloa odotettiin postilaatikolla.

Blogini päivittyy seuraavan kerran syyskuun 10. päivän tienoilla.